tag:blogger.com,1999:blog-7412836413658166139.post1602553197464436920..comments2023-09-12T06:15:57.373-07:00Comments on BİR RÜYA İÇİN AĞIT: Anouar Brahem - Thimar (1998)KuvvedenFiilehttp://www.blogger.com/profile/00816576043948198980noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-7412836413658166139.post-5727452861731926962010-03-10T08:57:35.948-08:002010-03-10T08:57:35.948-08:00Anouar Brahem(Enver İbrahim) Tunuslu besteci, udi ...Anouar Brahem(Enver İbrahim) <br>Tunuslu besteci, udi müzisyen.(20 Ekim 1957 - ) <br><br>Tunus'un Medina bölgesindeki Halfaouine şehrinde 20 Ekim 1957’de doğmuştur. <br>Gravürcü, hattat ve aynı zamanda da bir müzik aşığı olan babasının teşvikiyle, <br>Arap dünyasının lavtası olan ud çalışmalarına 10 yaşındayken, Tunus Ulusal Müzik <br>Konservatuarı’nda ud ustası Ali Sriti ile başlamıştır. Yavaş yavaş Akdeniz çevresi, <br>İran ve Hindistan müziğini içeren şekilde dinleme alanını genişletmiş, daha <br>sonra da caz ilgisini çekmeye başlamıştır. "Çevrenin değişimini seviyordum..." diyor <br>Brahem "... ve sonra tüm bu müzikler arasında mevcut olan yakın bağları keşfettim.<br>" Anouar Brahem giderek çağdışı olarak gördüğü, udun şarkıcılara eşlik eden bir <br>enstrüman konumundan uzaklaştığı eğlence müziğinin hâkim olduğu çevreden kopmaya, <br>kendi bestelerini yazmaya ve birçok farklı kültür merkezinde solo konserler vermeye <br>başladı. Perküsyoncu Lassaad Hosni’nin kendisine eşlik ettiği ve yapımcılığını da <br>kendisinin üstlendiği bir albüm çıkarttı. 1981’de yeni deneyimler yaşama güdüsü arttı <br>ve kozmopolit yapıya sahip olan Paris’e yaptığı yolculuk çok farklı alanlardan <br>müzisyenlerle tanışmasını sağladı. "Thalassa Mare Nostrum" adlı balesi için <br>Maurice Béjart ile birlikte ve Costa Gavras’ın filmi “Hana K.” için de lavtacı <br>olarak Gabriel Yared ile birlikte çalıştı. 1985’de Tunus’a geri döndü, Kartaca <br>Festivali’nde çalması için kendisine yapılan davet, Tunus ve Türk müziği ile <br>Fransız cazının tanınmış simalarını bünyesinde toplayan “Liqua 85” grubunu bir <br>araya getirme fırsatını sundu. Bu grubun üyeleri arasında Abdelwaheb Berbech, <br>Erköse Kardeşler, François Jeanneau, Jean-Paul Celea, François Couturier ve <br>daha birçok müzisyen yer alıyordu. Projenin başarısı, Brahem’e Tunus’un Büyük <br>Ulusal Müzik Ödülü’nü kazandırdı. 1987’de Tunus Şehri Müzik Topluluğu’nun (EMVT) <br>müdürlüğüne atandı. Bu dönemdeki belli başlı yapımları, <br>"Leïlatou Tayer" (1988) ve "El Hizam El Dhahbi" (1989) oldu. <br>Rabeb (1989) ve Andalousiat (1990) ile klasik Arap müziğine dönüş yaptı. <br>Marjinal çalışması Ennaoura el achiqua, hem basında hem de kamuoyunda önemli <br>etki bıraktı. Ünlü Tunuslu müzisyenler Bekir Semli ve Lassaad Hosni ile birlikte <br>Barzakh’ı kaydetti. 1991 yılında Barbaros Erköse ve Kudsi Ergüner’le <br>Conte de L’Incroyable Amour adlı albümünün kaydını tamamladı. 1994’de Norveçli <br>saksofoncu Jan Garbarek ve Pakistanlı tabla ustası Shaukat Hüseyin ile Madar <br>adlı albümünü çıkarttı. Anouar Brahem, aralarında Nuri Bouzid, Ferid Boughedir, <br>Moufida Tlatli, Iachou Shakespeare ve Mohamed Driss’in yer aldığı yönetmen ve <br>yazarların eserleri için birçok film ve oyun müziği besteledi. Saksofonda John <br>Surman ve başta Dave Holland ile kaydettiği Thimar adlı albüm, Almanya’da Preises <br>der Deutshen Shallplattenkritik Ödülü’nü kazandı, İngiliz dergisi Jazz Wise <br>tarafından da Yılın En İyi Caz Albümü seçildi. İlhamını nereden aldığı <br>sorulduğunda "... bir yandan göğe yükselir ve daha fazla yer kaplarken, <br>diğer yandan gelişmeye ve köklerini toprağın derinliklerine gömmeye <br>çalışan bir ağaçtan... ” der. Bu, muhtemelen doğduğu yer olan, kökleri <br>Arap-İslam kültürüne dayanan, Afrika ve Akdeniz etkileriyle beslenen, <br>izlerini her zaman sanatçının çalışmalarında bulabileceğiniz başlı <br>başına bir güneş sistemi olan çok yönlü Tunus ile bağlantılı bir imge. <br>Değişemeyen ve şartlara ayak uyduramayan bir geleneğin ölmeye mahkûm <br>olduğuna inanan Brahem, işte bu nedenle herhangi bir çekince duymaksızın <br>zorluklarla mücadele etmeyi ve müziğini yeni ifade şekillerine açmayı <br>tercih etmektedir. Frankfurter Allegemeine Dergisi’nde Wolfgang <br>Sandner’in de yazdığı gibi “Tunus’dan gelen bu adamın yeni müzikler <br>aramakla oldukça meşgul olan caz müzisyenlerinin çok ötesinde olduğu <br>aşikâr”.BirRüyaİçinAğıthttp://www.blogger.com/profile/00816576043948198980noreply@blogger.com